SEO

Hoe SEO te integreren in je website?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalisation oftewel Zoek Machine Optimalisatie. Meestal hebben mensen het dan over Google. Aangezien Google natuurlijk het overgrote deel van de markt in handen heeft (88,44% in April 2015 volgens Statista). In de eerste plaats is SEO een onderdeel waarvoor je, indien je dit goed wilt doen, een bedrijf zou kunnen inhuren. Nu kun je SEO vanuit het vormgeef perspectief benaderen maar ook vanuit een technisch perspectief. Ik zal beiden behandelen.

 

Hoe berekent Google de positie van je website?

Dit is een ingewikkeld proces waarbij wel (meer dan) 200 factoren mee spelen. Google zegt hierover zelf:

In general, webmasters can improve the rank of their sites by creating high-quality sites that users will want to use and share.

Hier ligt in besloten dat mensen naar jouw site willen komen en jouw site willen delen. Dus links genereren. Mensen zullen alleen naar je site willen komen en blijven wanneer de informatie op de site relevant is.

  • Keywords
  • Site structuur
  • Snelheid van je site
  • Tijd die bezoekers doorbrengen op je site
  • Aantal inbound links (links naar je site)

 

Video’tje kijken?


Een introductie over SEO door Google zelf. Dit stipt meteen meerdere onderdelen aan die van belang zijn bij SEO. Nuttig!

 

Een niet erg mooi vormgegeven video maar wel met een helder verhaal. Het is een vrij lange video (een webinar) waarin terug gekeken wordt op het seminar Friend of Search. Tip: laat de video even laden en begin op ca 5 minuten. Voor die tijd komen mensen nog binnen en zit je vooral te wachten.

 

Een handleiding voor Google Webmaster Tools door Google zelf. Ook nuttig.


 

SEO en je design / content

    1. Content: in de eerste plaats is content koning. Biedt content aan die bezoekers verwachten op die pagina. Tekst? Video? Afbeeldingen? Goede content resulteert in een langer bezoek aan je site.
    2. Helder ontwerp: help je bezoeker die content ook te vinden. Denk hierbij aan het goed positioneren van je content. Het gebruik van call-to-action elementen. Dit draagt bij aan een langer bezoek van je bezoeker aan je website.
    3. Webfonts: gebruik webfonts in plaats van afbeeldingen voor je tekst! Een webfont is tekst en dus leesbaar en dus doorzoekbaar. Dus headings, buttons etc ontwerpen met in je achterhoofd dat je een font gebruikt een geen afbeelding. Met een alt attribuut kom je er vaak niet, hierin kun je niet aangeven welk stuk tekst relevanter dan de andere is.
    4. CSS: zet CSS in voor effecten zoals slagschaduw in plaats van dat je deze ontwerpt en als afbeelding exporteert.
    5. Tekst is belangrijk: zet CSS rollover of jQuery effecten in wanneer je toch teksten op je site wilt maar afbeeldingen belangrijker vindt vanuit usability oogpunt. In het bovenste voorbeeld hieronder is de afbeelding links voor ons mensen beter te begrijpen maar de zoekmachine kan er niet veel mee. Terwijl de tekst recht voor ons mensen niet aantrekkelijk is (immers: hoe ziet de jas er nu uit?) maar voor de zoekmachine is dit prima.
      SEO, designer vs Google

      Eenvoudig voorbeeld waarin duidelijk wordt wat het verschil in wensen is tussen een zoekmachine en een mens.

      Een oplossing kan dan liggen in een rollover effect waarbij de tekst in beeld komt bij een rollover. De tekst is onderdeel van de HTML en dus doorzoekbaar maar ‘stoort’ de afbeelding niet. Dit kun je met jQuery aanpakken.

      SEO, design for usability and Google

      Een jQuery effect kan oplossing bieden en mens en machine tevreden houden.

    6. Tekst is belangrijk – 2: een ander vormgeef element wat je in overweging kunt nemen zijn uitklapbare div-elementen. De bezoeker kiest dan of hij/zij de content wil lezen. Zo nee, dan staat de content wel (met alle relevante tags zoals heading 1) op je site.
    7. Video kan helpen: even afgezien van het feit dat een video geen tekst is kan een video wel links en likes genereren. Dit kan een video zijn met een tutorial die je zelf hebt gemaakt of een review over een product. Echter, dit is dus afhankelijk van het publiek wat je wilt bereiken.

Afbeeldingen hierboven komen uit een artikel van https://moz.com/blog/designing-for-seo. De site die speciaal voor dit artikel gemaakt is kun je vinden op http://www.graphitas.co.uk/randomboutique/.


 

SEO en je techniek

Het grootste gedeelte wat je nodig hebt voor SEO bevindt zich toch in het technische stuk van je website. Hierbij een opsomming:

    1. Goede URL: klinkt logisch maar kies een URL waarop mensen zullen zoeken. Meestal is dit de bedrijfsnaam. Lastig wordt het wanneer de URL’s al op zijn, een ander bedrijf dan jouw bedrijf heeft de domein naam al. Overweeg dan eens een ander top-level domein uit te kiezen. Dit is de tekst achter de punt. Bijvoorbeeld dot.expert of dot.cool etc. Zie https://www.transip.nl/domeinnaam/ voor nieuwe extensies. Er komen er in rap tempo bij!
    2. Site structuur: zorg dat alle relevante pagina’s direct vanuit je main navigatie te bereiken zijn. Dan geef je aan dat ze belangrijk zijn. Zie http://www.wordtracker.com/academy/learn-seo/technical-guides/create-site-structure voor een zeer gedetaileerde beschrijving.
    3. Keywords: zorg dat er een eenheid is tussen de keywords in je <head> en in je teksten. List elementen zijn belangrijk (meestal zijn dit menu-itmes). En heading 1 heeft een hogere relevantie dan heading 2 of paragraaf tekst. Door per pagina (dus niet per site!) slim je keywords en teksten op elkaar af te stemmen geef je aan dat jouw pagina relevante informatie bevat.
    4. Ouderdom van je site: een oude site is minder relevant dan een nieuwe. Regelmatige updates en publicaties geven een hogere relevantie aan je content.
    5. Naamgeving afbeeldingen: gebruik logische namen voor je afbeeldingen. Heb je een naam welke uit meerdere woorden bestaat gebruik dan het min-teken om deze te scheiden. Bijvoorbeeld: logo-ontwerp-voor-klant-1.jpg in plaats van logoooootje_v4.jpg. Gebruik geen underscore (_) of camelCase (hoofdlettersTussenDeWoorden).
    6. Maak een robots.txt file: dit is een text file waarin je aangeeft welke pagina’s wel en niet door een crawler doorzocht mogen worden. Dit helpt bij het indexeren van je site. Zie http://www.robotstxt.org/ voor tips en trics.
    7. Beperk laadtijd: gebruik zo veel als mogelijk CSS voor je effecten (dropshadow bijvoorbeeld). Met name voor mobiel is dit belangrijk. Bekijk of je voor Javascript bestanden de minified version kunt gebruiken (meestal wordt dit door de developer aangeleverd) en mocht je een leuk effect downloaden van een website waarin verwezen wordt naar meerdere Javascript bestanden bekijk dan zelf even of ze allemaal echt nodig zijn. Misschien zijn die scripts onderdeel van de site in zijn totaliteit en niet van het effectje wat je wilt. Zie https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

 

SEO en je overige capaciteiten

En dan is er nog een gebied waarin je kunt scoren en wat een zeer belangrijk punt is, namelijk jouw vermogen om te netwerken. Om andere bedrijven aan je te binden, naar jou te willen laten linken. Om Facebook gebruikers jouw site te laten Liken. Hierin kun je sommige dingen sturen, andere zaken zijn lastiger.

    1. Links naar jouw pagina toe: hoe meer links naar jouw site, hoe beter. Blijkbaar ben je dan populair. Hoe kom je aan die links? Tja, ruilen met andere bedrijven, posten op fora waarbij je een link achterlaat, via berichten in Social Media waarbij je een link achterlaat. Hiervoor geldt wel weer dat een link van een website met meer authoriteit meer ‘punten’ oplevert.
    2. Aanmelden bij zoekmachines: dit proces is per zoekmachine anders. Overigens wordt je site ook doorzocht zonder die aanmelding maar bij Google kun je dan op een bepaald moment gebruik maken van allerlei tools om hiermee de positie van je site te verbeteren.
    3. Aanmelden bij branche sites: wordt opgenomen in een lijst (startpagina.nl ofzo)
    4. Onderzoek doen blijven doen naar wat je publiek wil: blijf in de gaten houden via welke pagina mensen op jouw site binnen komen en via welke pagina ze weg gaan. Kijk ook hoe lang mensen blijven. Kun je dit verbeteren? Dan wordt jouw positie ook beter.

 

En alt attributen dan?

Ja, gebruiken. Maar gebruik ze voor je gebruiker, daar zijn ze voor. Vertel in je alt attributen waar de afbeelding over gaat. Het beste is het natuurlijk wanneer deze tekst relevant is voor de tekst van de website. Ga ze niet manipuleren voor Google, dat heeft niet zo veel nut want Google leest alleen de eerste 16 woorden (ongeacht de lengte van die woorden) en niet de rest.

Op https://support.google.com/webmasters/answer/114016?hl=en kun je een serie tips vinden die makkelijk toe te passen zijn. Tevens biedt deze pagina links naar andere SEO gerelateerde pagina’s met informatie van Google.

 

En onzichtbare div’jes dan?

Ooit werden onzichtbare elementen gebruikt om extra keywords op de pagina te zetten. Dit is ‘verboden’ en wordt Black Hat genoemd. Google bestrafte deze sits door ze laag (of misschien wel niet) op te nemen. Met het gebruik van jQuery is de relevantie voor onzichtbare div’jes weer toegenomen. Google onderkent dit en kijkt nu naar de tekst in deze div’jes. Is dit een normale zin met relevante content dan is het White Hat (toegestaan), anders Black Hat.

Overigens schijnt dit niet van grote invloed te zijn op je positionering.


 

Tip: krijg inzicht

Google kijkt natuurlijk niet naar je kleurenpalet of naar de kwaliteit van je tekeningen. Echter, een aantrekkelijk vormgegeven website zal meer kliks genereren en minder snel mensen doen laten vertrekken. Hier komen 2 termen aan de orde: bounce rate en exit rate.

  • Bounce rate: iemand komt op de homepage maar zal niet verder gaan naar een andere pagina (hij/zij stuitert letterlijk van je pagina af). In het ideale geval is de bounce rate van je site laag; mensen zullen doorklikken naar een vervolg pagina. Hiervoor is het dus van essentieel belang dat je homepage ‘boven de vouw’ interessant is en een vervolg oproept bij de bezoeker!
  • Exit rate: hierbij wordt gekeken naar de pagina waarvandaan iemand vertrekt van jouw website. In dit geval heeft iemand wel meerdere pagina’s op jouw site bezocht (immers anders is het een bounce). Deze informatie is zeer belangrijk want je hebt hier te maken met een ge├»nteresseerde bezoeker (hij/zij is immers al wat langer op je website) maar op een bepaald moment klikt de bezoeker toch weg. Stel dat dit is voordat een bestelprocedure afgerond is dan kun je heel gericht kijken waarom een ge├»nteresseerde bezoeker toch niet een koop doorzet.

Bekijk statistieken van je pagina. Meestal krijg je deze wel gratis aangeboden van je provider. Krijg inzicht in het gedrag van je bezoeker en probeer te achterhalen wanneer en waarom mensen weg gaan. Bekijk dan of het in je mogelijkheid ligt om dit aan te passen.


 

Links

Een makkelijk overzicht met (veelal technische) zaken die je zelf kunt doen : http://www.seohandleiding.nl/linkbuilding-hoe-doe-je-dat.html

Tutsplus biedt een hele reeks aan tutorials over SEO. De site is wel in het Engels: http://webdesign.tutsplus.com/series/seo-fundamentals-for-web-designers–webdesign-9715

Leuk artikel, gericht op vormgeving en SEO met links naar andere nuttige artikelen: https://moz.com/blog/designing-for-seo

Een straight-forward opsomming over waar je rekening mee dient te houden bij afbeeldingen. Het is een serie pagina’s uit 2009 maar de content is nog steeds bruikbaar: https://support.google.com/webmasters/answer/114016?hl=en